måndag 9 juni 2014

Road trip to Fanø

I dag är det annandag pingst och i Danmark är det fortfarande en helgdag...
:) Jippie!
Efter frukost gav vi oss iväg på en liten trip. Vi åkte till Fanø som ligger på västkusten utanför Esbjerg. Vi hade kanonväder och humöret var på topp.
Vi stannade i en by som heter Vejen för att se var Karstens mamma kommer från. Spännande! Vi hittade huset och vi gick i en park, som Karsten besökt som liten pojke. Vi besökte också trollet som fanns i byn...Det var en staty i en fontän...Kan tänka mig att många barn har mardrömmar om det trollet...

Väl framme i Esbjerg, tog vi färjan över till Fanø. Det är en riktig idyll, med sommarstugor och cykelstigar och alla turistfällor man vill att en attraktion ska ha. En av stränderna var 18 kilometer lång och man fick gärna köra bil där...Det var jättekul att köra i sanden. Jag trodde att det var fullt med Kitar på stranden, men det var olika drakar i form av djur...Vet faktiskt inte syftet av dessa...men det kan säkert någon berätta för mig :) Det var kul att se i allafall...Det blåste för lite tror jag, så kanske var det kitesurfare som väntade på vind...?
Man kan också åka Blokart på stranden :) Det är surfing på sanden...på hjul! Ha! det skulle jag velat prova! :)

Det var nästan tävling i drakar på stranden....fint!

Min racer fungerar fint på sand ;)

Detta var "blåsfiskar"

Hur lång strand som helst....Ser ut att vara oändlig. :)

Endast fötterna blev badade, men det var fantastiskt att gå omkring o leta snäckor på den enorma stranden...Den var som en stor öken! Man kunde inte se var den slutade :)

Efter strandäventyret gick vi omkring och fotade i den lilla byn Nordby ... Där finns massor av ståtäckta hus (hus med stråtak) Det är så speciellt med stråtak, det känns väldigt danskt...Jag har i allafall inte sett många i Sverige!
Husen var gamla och gatorna väldigt mysiga och pittoreska...Det fanns allt...bagare, slaktare, blomsteraffär, pizzeria, leksaksaffär, soveniraffär, bodega ;)....ja de verkade inte sakna något. Tog massvis med bilder...igen.
Det är från Nordby som båten går till Esbjerg.

Det växer gräs på taken :) Det gillar jag!

Mysiga stengator som troligen är väldigt gamla.

Detta var till salu!

Ett litet torg...vi räddade en dam från att bli överkörd av en bil som backade...hennes inställning verkade vara att "han borde se sig för"...tror inte att hon förstod hur nära det var...

Om du funderar på att åka till Danmark i sommar, men inte vet riktigt vad du ska göra...tycker jag att du ska kolla upp denna ön :)
Det var jättevackert och det fanns massor att göra om man vill ha en aktiv semester.
Man kan hyra ett sommarhus eller bo på Bed and Breakfast om man vill stanna över...eller bara ta en dagstrip :) Båten verkar gå i skyttetrafik för det mesta...tror inte att  vi fick vänta mer än 10-15 min någon väg....
Riktigt mysig dag!

Detta var färjan.

Stora skepp i hamnen i Esbjerg

Nordby sett från havet :)