måndag 21 juli 2014

Antalya.

Förra torsdagen gav vi oss iväg på en liten biltur till Antalya. Jag hade hoppats att kunna lägga ut lite under vägen, men det var väldigt långsamt internet på hotellet plus att jag hade så trevligt att jag inte ville ta den tiden ;)
Nu är vi tillbaka i Turunc igen och jag tänkte dela några bilder från resan med er.

En härlig bukt på vägen...vilka färger :)

Denna delen av Turkiet är fullt av stora berg.

Den första biten av resan går till Dalaman och den turen har vi ju rest otaliga gånger för där ligger den ena flygplatsen. Den är inte så spännande. Man kör igenom landsbygd och det är inte så vackert. Folk lever mycket enkelt och det är skräp och bråte överallt. Man blir ledsen över att de har det så.

Efter Fethie kommer man fram till kusten och man kör utmed den...Det var fantastiska vyer.
Vi såg små bukter som hade en liten sandstrand och en av dem var riktigt fin. Vi beslutade att bada där på hemvägen....

Vi åt lunch i Kas. Det var ingen fantastisk upplevelse. Vi råkade hamna på jultomtens café...

I Kas sålde de kaktusskott. Jag har aldrig provat att äta dem...de är så sticksiga men de ser väldigt fina ut!

Resten av resan var genom stora berg och städer som var helt fyllda med växthus gjorda av plast...Ganska läskigt, man såg knappt en människa som bodde där. Husen såg på vissa ställen ut att vara tomma...

Väl framme i Antalya...det tog ca 8 timmar...
Vi skulle bo mitt i gamla stan, det var inte det lättaste att hitta när man aldrig varit där tidigare. Men vi kom nära och frågade en taxi om han visste var det var...så han körde före och hittade vägen tillslut ;)

Innergården där vi åt på kvällen

Vårt rum :) Nice!

Hotellet Tuvana var jättefint! Vårt rum låg i en 300 år gammal byggnad och var i gammal stil, men jättefräscht. Klart nöjda med valet av hotell. De hade 3 olika restauranger i olika teman.

Vi åt på deras restaurang första kvällen... Vi blev chockade av bemötandet. Vi kom 8 min sent och då hade någon fått vårat bord...Vi satte oss och väntade på att ett annat skulle bli ledigt och det gick ganska fort. Vår förrätt var fin, men huvudrätterna var en besvikelse. Jag åt lamm och det var ok, men sedan hade de bara kokt spenat och 3 högar med potatis mos, som nog kom från en fryspåse...De smakade inte bra...
Karsten kunde inte äta sin köttbit, den var superseg...Tråkigt att ett sånt fantastiskt hotell hade så dålig mat. Det var en underbar miljö att sitta och äta i. Den var på deras innergård mellan de 3 byggnader som hotellet bestod i. Extremt stor mysfaktor!
Personalen var inte så charmerande, dem borde de byta ut mot några som gillar jobbet ;)

Frukosten var i en annan fantastisk lokal...hälften inne och en slags innergård. Kändes som Toscana :)
Personalen här var helt underbar och försökte hjälpa till på alla sätt.
Vi var helt chockade över hur folk beter sig dock...Vi såg gäster som tog mat 10 gånger minst och stoppade väskan full med mat...Pinsamt!

Ja det var ris och ros...men vilken fin "oldtown" de har i Antalya. Jag är rädd att många missar denna pärla, när de bor på de stora resrouterna...